VOLONTIRANJE
Sustav volontiranja u Hrvatskoj definiran je Zakonom o volonterstvu iz 2007. godine kojim se uređuju osnovni pojmovi vezani za volontiranje. S obzirom na potrebu unapređivanja volonterstva, u veljači 2013. godine donijete su izmjene i dopune Zakona o volonterstvu.
Volontiranjem se u smislu navedenog zakona smatra dobrovoljno ulaganje osobnog vremena, truda, znanja i vještina kojima se obavljaju usluge ili aktivnosti za dobrobit druge osobe ili za zajedničku dobrobit, bez postojanja uvjeta isplate novčane nagrade ili potraživanja druge imovinske koristi za obavljeno volontiranje.
Tri su ključna elementa koja se prepoznaju u gotovo svakoj definiciji volontiranja, ali i u svakodnevnoj uporabi: slobodno (dobrovoljno) ulaganje vremena, truda, vještina, aktivnost koja se ne poduzima zbog financijske ili neke druge imovinske koristi i aktivnost koja je usmjerena dobrobiti druge osobe ili društva u cjelini.
Promocija vrijednosti volontiranja ključni je preduvjet senzibiliziranja, upoznavanja i motiviranja građana na volontiranje. Istraživanja pokazuju da volontiranje uvelike ovisi o tome u kojoj se mjeri ono promovira, prvenstveno u sklopu odgojno-obrazovnog sustava, ali i koliko se potiče organizacijom konkretnih mogućnosti volontiranja.
Volonterstvo je jedan od najsnažnijih elemenata koji doprinose razvoju i oblikuju demokratske promjene u svakom suvremenom društvu. Volonterstvo također pruža mogućnosti za učenje, jer volonterskim aktivnostima djeca i mladi usvajaju nova znanja, stječu vještine i sposobnosti, razvijaju ih i upotrebljavaju za dobrobit društva i za sebe osobno. Jednako važnu ulogu volonterstvo ima u razvoju samopoštovanja i vrijednih socijalnih vještina važnih za razvoj svakog pojedinca. Upravo stoga, škola kao ključni nositelj odgoja i obrazovanja može imati važnu ulogu u promicanju vrijednosti koje se volontiranjem afirmiraju.
U kontekstu osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja važan je koncept odgoja za volontiranje koji se odnosi na obrazovanje djece o volontiranju i njihovo uključivanje u volonterske aktivnosti unutar škole i lokalne zajednice. Glavni je cilj takvog odgoja osobni razvoj i socijalizacija djeteta i mlade osobe.
Posljednjih nekoliko godina pridaje se znatna važnost uključivanju djece i mladih u volonterske aktivnosti i upravo je to oblik aktivne dječje participacije i može biti jedan od načina gdje će djeca i mladi imati priliku izraziti svoje mišljenje i osjećati se odraslima. Uključivanje u volonterske aktivnosti izvrstan je način da djeca i mladi budu produktivni i aktivni članovi zajednice tijekom svog odrastanja u aktivnostima primjerenima njihovoj dobi, tjelesnom i moralnom stupnju razvoja i vještinama koje ne predstavljaju rizik za njihovo zdravlje, razvoj i uspjeh u izvršavanju školskih obveza.
ODGOJ ZA VOLONTIRANJE
Zakon o volonterstvu definira da maloljetna osoba mlađa od 15 godina života može biti uključena u obavljanje odgojno obrazovnih volonterskih aktivnosti kao aktivnosti usmjerenih zajedničkom dobru i odgoju za volontiranje, i to samo u svrhu odgoja i obrazovanja na način koji pridonosi njezinu razvoju i socijalizaciji, uz uvjet da je organizator volontiranja odgojno-obrazovna ustanova, ustanova socijalne skrbi ili druga pravna osoba koja organizira volontiranje u odgojne i obrazovne svrhe.
ŠKOLSKO VOLONTIRANJE
Školsko volontiranje predstavlja koncept u kojem škole, kao odgojno-obrazovne institucije, mogu promicati, poticati i organizirati volonterski rad. Prema Zakonu o volonterstvu djecu i mlade u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske te u neformalnim oblicima učenja potrebno je upoznati s vrijednostima, ulogom i značajem volontiranja, omogućiti im stjecanje iskustva volontiranja, te kroz građanski odgoj i obrazovanje razviti cjelovitu osposobljenost za volontiranje, društvenu solidarnost i aktivno građanstvo.
Uloga škole je da informira učenike o vrijednostima i mogućnostima volontiranja te da pruža podršku učenicima kod organiziranja volonterskih aktivnosti unutar i izvan škole.
Upravo iz tog razloga škola bi trebala pripremiti djecu i mlade za suživot s ostalima u zajednici, potaknuti kod njih osjećaj odgovornosti za zajednicu u kojoj žive, kao i razvijati i podržavati kvalitetan sustav vrijednosti. Također je cilj da se škole otvaraju prema zajednici i surađuju s udrugama na zajedničkim volonterskim inicijativama i projektima i na taj način promocijom vrijednosti volonterstva doprinijeti zdravom razvoju djece i mladih te ih pripremati za aktivnu ulogu u društvu.
Djeca i mladi pokazali su veliku zainteresiranost za uključivanje u volonterske inicijative i projekte, posebno kada oni sami mogu kreirati, osmisliti i davati svoje ideje za poboljšanje okružja u kojem žive, a ujedno kroz volonterske akcije postaju aktivnim sudionicama pozitivnih promjena u svojima zajednicama. Upravo je to snaga na kojoj će se u budućnosti temeljiti volonterstvo i odgoj djece i mladih za aktivnu građansku ulogu u razvoju socijalnoga i demokratskog društva.
edukatorica Jasenka Borovčak